Radio en TV zenders in Nederland

Nieuwsberichten

27-05-2003
Klachten bij UPC over storing door Digitenne

HILVERSUM - UPC blijft uit Hilversum klachten ontvangen over de uitzending van het nieuwe antennesignaal Digitenne. Sinds de proefuitzendingen begonnen, zijn 
er zo'n 350 meldingen over storingen binnengekomen. Allemaal zijn ze verholpen door aanpassingen in huis van kabels en stekkers, weet UPC-woordvoerder
Ronald van der Aart.

De grote stroom klachten is trouwens wel voorbij, zegt hij. Wat nu binnenkomt is nog zo'n een twee meldingen per dag. ,,Het druppelt nog wat door", aldus
Van der Aart. De storing is mogelijk doordat het signaal van Digitenne gelijkvalt met de UPC-frequentie voor Eurosport en het signaal van de videorecorder.
Het doet zich echter vrijwel uitsluitend voor als kabelabonnees binnenshuis een mindere kwaliteit antennekabels en stekkers gebruiken. 
Die pikken het Digitenne-signaal op.

De praktijk is dat UPC de klachten registreert en doorgeeft aan de Stichting Aanpak Interferentie (SAI) in Bussum. Die heeft met kabelaars als UPC en Casema
en met Digitenne in Hilversum de afspraak gemaakt dat mensen met klachten een speciaal setje met een goede coaxkabel en stekkers krijgen toegestuurd, 
zodat zij kunnen beoordelen of de storing door hun eigen kabel wordt veroorzaakt. Volgens UPC is dat bijna altijd het geval. Anders volgt plan B: een huisbezoek
waarbij een deskundige komt kijken wat er aan de storing te doen is.

UPC wijst erop dat niet alleen het Digitenne-signaal, maar ook huishoudelijke apparatuur, mobiele telefoons en langsrijdende brommertjes voor storing kunnen
zorgen. ,,Maar in het algemeen is het zo: hoe dikker de antennekabel, hoe beter. Geef twee tientjes meer uit, dat kijkt zo veel prettiger."

UPC geeft een drietal brochures uit. 'Eerste hulp bij storingen', 'tv aansluiten? zo doet u dat!' en 'thuis extra aansluitingen' zijn te bestellen via de website (http://www.upc.nl) en telefonisch via 0900-1580.

Bron: De Gooi en Eemlander

Terug naar startpagina