Radio en TV zenders in Nederland

Nieuwsberichten

vrijdag 21 maart 2003

DIGITENNE OF HET PORNOPAALTJE

Digitenne of het pornopaaltje? Vorige week presenteerde zich Digitenne. Digitenne zendt via een aardse frequentie en met gebruikmaking van de Nozema-zenders een digitaal signaal uit dat met behulp van een speciale antenne ter grootte van een potlood thuis kan worden ontvangen. Het biedt een digitaal pakket radio en televisie programma's waarin enige commerciŽle zenders zitten en ook de publieke omroep. Je krijgt het niet voor nietsÖ

Voor een standaard pakket moet je Euro 8,95 per maand gaan betalen. Digitenne is een samenwerkingsverband van de publieke en commerciŽle zenders die
gezamenlijk een vennootschap hebben opgericht die als enige de frequentie heeft gekregen. Er is geen openbare aanbesteding geweest. Daarover loopt nog een zaak bij de NMa. (
radiowereld.nl)


DIGITENNE OF HET PORNOPAALTJE

Vorige week presenteerde zich Digitenne. Digitenne zendt via een aardse frequentie en met gebruikmaking van de Nozema-zenders een digitaal signaal uit dat met behulp van een speciale antenne ter grootte van een potlood thuis kan worden ontvangen. Het biedt een digitaal pakket radio en televisie programma's waarin enige commerciŽle zenders zitten en ook de publieke omroep. Je krijgt het niet voor nietsÖ

Voor een standaard pakket moet je Euro 8,95 per maand gaan betalen. Digitenne is een samenwerkingsverband van de publieke en commerciŽle zenders die gezamenlijk een vennootschap hebben opgericht die als enige de frequentie heeft gekregen. Er is geen openbare aanbesteding geweest. Daarover loopt nog een zaak bij de NMa.

Hoe gaan we het digitale ontvangstpotlood dat toegang geeft tot dit aardse draadloze digitale net aan de man brengen, zullen ze bij Digitenne gedacht hebben?

Dat is immers niet zo eenvoudig. De armzalige burger, die toch al een te hoge hypotheek heeft, moet de Euro 8,95 per maand boven op zijn kabelabonnement en de telefoonrekening gaan betalen. Die zal hij immers niet opzeggen, omdat hij van het telefoonnet en de kabel allerlei diensten afneemt die Digitenne niet kan bieden. Bijvoorbeeld breedbandige Internet toegang.

Weet je wat, dachten ze nog steeds bij Digitenne? We doen hetzelfde als zenders die zich op de kabel willen invechten, zoals destijds SBS en nu Veronica. We stoppen een pornokanaal in het standaardpakket. Pakketverkoop is immers de hoeksteen van informatie-exploitatie. Het wordt Spice Platinum van Playboy. De commercieel directeur Gelink noemt het in de Volkskrant van afgelopen zaterdag hard core porno, "het is geen flauwe kul" voegt hij er aan toe.

Daarmee is het potlood dus een pornopaaltje geworden of zullen wij het de digipenis noemen? Gelink zegt erbij dat 'om aan de regels te voldoen' de hard core duizend-en-een-nacht alleen op verzoek kan worden ontsloten met behulp van het meegeleverde parental lock, het ouderlijke slot. Dit moet voorkomen dat kinderen naar Spice, dat immers geen flauwe kul is, gaan kijken. Spice is alleen voor pappie en mammie.

Het Commissariaat van de Media reageert gelaten: porno op verzoek en na tienen wordt door het glazen huis in Hilversum niet gereguleerd. Dat wisten ze donders goed bij de publieke omroep, die wel zal hebben geadviseerd over de juridische marges van deze veronderstelde publiekstrekker.

Wat natuurlijk het interessante aan dit verhaal is, is dat de publieke omroep rechtstreeks participeert in deze distributievorm en medeverantwoordelijk is voor deze missie statement uit de onderbuik. De publieke omroep kreeg deze frequentie voor niks, omdat dat voor allerlei hogere doelen goed zou zijn, net zoals Rick van der Ploeg haar in het laatste Paarse kabinet Hilversum een slordige 40 miljoen cadeau deed voor internetactiviteiten. Daar gaat de publieke omroep onder meer 'infotainment' sites mee opzetten om het hoofd te bieden aan de concurrentie met spelletjes en gokken vanuit commerciŽle hoek.

Het zal nog even duren of bij het casino kun je lid worden van een omroepvereniging. Aangezien het hier om gokken op het internet gaat, subsidieert de overheid deze ledencampagne. Dat is niet het geval met het ledenbureau op de Wallen, dat moet worden betaald uit de digipenis die bijna 9 euro per maand kost. Tot de noodzakelijke verjonging van het ledental zal dat niet leiden vanwege het ouderlijke slot.

Maar er zijn natuurlijk ook nog consumenten die hun eigen voorkeuren bepalen. Die kopen de digipenis niet, en die bezoeken de internetsites die zij leuk vinden. Daardoor zal Digitenne in 2004 een van die herinneringen aan mislukte experimenten met nieuwe media zijn, waarvan er zoveel in medialand zijn te vinden.

En op internet is er gewoon concurrentie, hoewel de overheid met haar mediabeleid een creatieve bijdrage levert om die te vervalsen.

Egbert Dommering, 20 maart 2003 http://www.netkwesties.nl/columns/index.html#dommering

Bron: http://www.netkwesties.nl/editie57/column1.html

Terug naar startpagina